Kedy a prečo vymeniť olejový filter, vzduchový filter, sviečky či iné náhradné diely vo Vašom aute? Kedy prezúvať pneumatiky?
Kedy prezúvať na letné pneumatiky?
Slniečko vykuklo, sneh sa roztopil, vo vzduchu cítiť jar… Netreba už prezuť auto na letné pneumatiky ? Kedy je ten správny čas? Neunáhlite sa…
Zimné pneumatiky fungujú tak, ako majú, do teploty +7 °C. Pri vyšších teplotách sa predlžuje brzdná
dráha a znižuje sa ich smerová stabilita - inými slovami - nedržia v zákrutách tak, ako by mali.
Aj keď už teploty cez deň dosahujú túto hodnotu, v noci je stále okolo nuly.
Prezúvanie teda ešte odložte. Môžete sa však vopred pripraviť. Ak nemáte overený
autoservis/pneuservis, popýtajte sa svojich známych alebo sa rozhliadnite vo svojom
okolí – určite na nejaký cestou z práce, školy alebo nákupov narazíte. Počas prezúvacej sezóny
totiž býva v pneuservisoch nával a môže sa vám stať, že vás objednajú aj o týždeň neskôr.
Nákup letných pneumatík
Ak vaše letné pneumatiky už doslúžili, alebo ste kúpili nové auto so zimnými pneumatikami, budete si
musieť zaobstarať nové. Ako na to? V technickom preukaze si pozrite základný rozmer pneumatík.
Väčšina pneuservisov Vám objedná pneumatiky podľa vašich požiadaviek, vyhnete sa tak starostiam s
nákupom a prevozom pneumatík do servisu. Ak si chcete kúpiť pneumatiky sami, spravte si prehľad o
cenách na internete a/alebo navštívte špecializovanú predajňu.
Má zmysel kupovať pneumatiku typu protektor?
Protektor je obnovená pneumatika, ktorá umožňuje predĺžiť úžitkové vlastnosti
ojazdenej pneumatiky. V podstate ide o recykláciu starej pneumatiky. Protektory sa
vyrábajú tak, že zo starej pneumatiky (po dôkladnej kontole poškodenia a stavu) je
obrúsený starý dezén a bočné popisy a následne sa nanesie nový kaučukový materiál.
Do neho sa vlisuje nový dezén a pneumatika sa opäť skontroluje.
Z protektoru však nikdy nebude nová pneumatika. Protektory by sa mali používať len v núdzových
prípadoch, resp. vtedy, ak jazdíte naozaj zriedka a nie dennodenne. Prečo? Ak kúpite 4 protektory
rovnakého rozmeru, môže sa stať, že ich vnútorná konštrukcia nebude rovnaká a každý sa pri jazde
bude správať trochu inak.
Aj keď nízka cena protektorov je pre mnohých lákavá a solídni výrobcovia protektorov poskytujú
záruku, treba si uvedomiť, že pneumatika je to jediné, čo auto spája s vozovkou. Ak máte
nekvalitné, alebo opotrebované pneumatiky, všetky bezpečnostné systémy Vášho auta (ako ABS, ASR
a EBD) sú v podstate zbytočné.
Ako skladovať zimné pneumatiky?
Ak Váš pneuservis neponúka možnosť uskladnenia zimných pneumatík, budete ich musieť skladovať
doma/v garáži/pivnici. Aby sa predĺžila ich životnosť, odporúča sa zbaviť ich nečistôt a jednotlivo
ich zabaliť do igelitových vriec – guma sa tak zbytočne nevysušuje.
Pneumatika má radialnu konštrukciu. Pokiaľ nie je pneumatika označená ide o diagonálnu pneumatiku. V súčasnosti sa už u osobných vozidiel prakticky nepoužíva.
Kedy meniť vzduchový a peľový filter?
Vzduchový filter slúži na filtráciu vzduchu, ktorý nasáva spaľovací systém motora. Ak je vzduchový filter zanesený prachom, výkon motora klesá a spotreba paliva rastie. Starý a veľmi znečistený filter sa môže časom úplne rozpadnúť, čím stratí svoju funkciu. V tom prípade sa do motora môže dostať prach alebo piesok a hrozí vážne poškodenie a zadretie motora. Vzduchový filter sa preto mení spravidla každých 30.000 km, ale pri každej servisnej prehliadke je nutné filter kontrolovať. Vo vozidle, ktoré jazdí často v prašnom prostredí je potrebné vzduchový filter meniť častejšie. Kontrolujeme stav vzduchového filtra pri každom plnom servise a zákazník má možnosť sám posúdiť, či filter len prečistíme alebo vymeníme.
Väčšina vozidiel je vybavená peľovým filtrom. Ten slúži na filtráciu vzduchu
privádzaného do kabíny vozidla vetraním, resp. kúrením. Až pri kontrole peľového
filtra si vodič vozidla často uvedomí, aký prach by v aute dýchal bez peľového
filtra. Peľové filtre sú tzv. papierové, alebo tzv. uhlíkové. Papierový filter
zachytáva len mechanické nečistoty. Uhlíkový filter okrem prachu zachytáva aj pach
a biologické nečistoty. Tieto filtre sú vhodné najmä pre alergikov. Rovnako, ako
pri vzduchovom filtri, interval výmeny peľového filtra závisí od jeho skutočného
znečistenia. Minimálne doporučenie je každých 30.000 km alebo raz ročne,
spravidla na jar.
Kedy meniť chladiacu kvapalinu?
Chladiaca kvapalina (alebo nemrznúca zmes) má niekoľko úloh. Najdôležitejšou je odvádzanie tepla z
bloku motora do chladiča, kde sa prúdením vzduchu ochladzuje. Chladná voda cirkuluje späť do
motora, aby ho ochladila. Kvapalina tiež plní úlohu ochrany gumových častí motora, najmä hadíc.
Aby chladiaca kvapalina správne plnila svoju funkciu, musí mať dostatočne nízky bod mrazu a musí
tiež obsahovať aditíva, ktoré chránia kovové časti chladiaceho systému pred koróziou a gumené
časti pred starnutím a popraskaním. Každá chladiaca kvapalina časom stráca tieto vlastnosti,
pretože prísady sa postupne odparia alebo zmenia svoje chemické zloženie. Preto je potrebné
kvalitu chladiacej kvapaliny pravidelne kontrolovať - najmä pred zimou je veľmi dôležité
premeranie bodu mrazu.
Odporúčame kompletnú výmenu chladiacej kvapaliny každé 2 roky. V súčasnosti sa používajú dva typy
zmesí - G11 a G12. Ľahko sa dajú odlíšiť podľa farby: G11 je modrozelená a G12 je ružová. Napriek
tomu, že niektorí výrobcovia povoľujú ich vzájomné miešanie, na základe dlhoročných skúseností to
neodporúčame, nakoľko sú vyrobené na rozdielnej chemickej báze.
Prečo kontrolovať a meniť brzdovú kvapalinu?
Brzdová kvapalina prenáša tlak z brzdového pedála na samotné brzdy vozidla. Kvalita brzdovej kvapaliny je preto veľmi dôležitá z hľadiska bezpečnosti a správneho fungovania vozidla. Najdôležitejším parametrom brzdovej kvapaliny je obsah vody a bod varu. Vysoký obsah vody a starnutie brzdovej kvapaliny spôsobuje znižovanie bodu varu. Pri dynamickejšej jazde, alebo pri jazde v kopcovitom teréne môže dôjsť k prehriatiu brzdového systému a zovretiu kvapaliny. V systéme sa vytvoria bublinky a tým sa výrazne zvýši stlačiteľnosť brzdovej kvapaliny. Prenos tlaku z brzdového pedálu na brzdy sa prudko zhorší a brzdy stratia svoju účinnosť. To môže mať tragické následky pre posádku vozidla a jeho okolie. Kvalitu brzdovej kvapaliny preto treba pravidelne kontrolovať. Výmena sa doporučuje minimálne raz za 2 roky.
Vykonávame kontrolu brzdovej kvapaliny štandardne pri každom plnom servise, ale aj ako samostatnú doplnkovú službu. Výmena brzdovej kvapaliny nie je časovo náročná operácia a motoristi by nemali tento aspekt pravidelnej údržby vozidla zanedbať.
Načerpali ste nesprávne palivo
Benzínové autá sú pred naftou chránené užším hrdlom. Naftová nádrž pred tenkou benzínovou pištoľou
zabezpečená nie je. Preto napríklad automobilka BMW zabudovala do hrdla nádrže blokovaciu
západku, ktorá bude súčasťou výbavy všetkých nových naftových modelov. Šoféri áut iných značiek
musia dávať pozor. Ak v strese naplníte naftovú nádrž benzínom, auto neštartujte a nechajte sa
odtiahnuť do servisu. Zlé natankovanie paliva nemá za dôsledok iba deň strávený v servise,
zbytočne vyhodené peniaze za palivo, ale v mnohých prípadoch stratu záruky na motor. Vo veľkom
množstve nafty sa pár litrov benzínu stratí a v stave núdze stačí trocha oleja do dvojtaktných
motorov na zamastenie benzínu. Takto môžete prejsť pár kilometrov. Potom treba dať motor
prekontrolovať. Horšie je naplniť benzínom takmer prázdnu nádrž dieselového auta. Vtedy sa
neslobodno ani pohnúť. Jazda s nafťákom na benzín môže poškodiť vstrekovacie čerpadlo
motora, ktoré patrí medzi drahé súčiastky v motore. Kto nevedomky zle natankuje, zaplatí
a odíde môže spozorovať benzín v dieselovom motore stratou výkonu, nadmerným klepaním
až šklbaním. Počas takéhoto správania auta treba motor rýchlo vypnúť. Odstránenie
následkov je spojené aj s nemalými nákladmi. Aj keď chybu postrehnete ešte pred
naštartovaním motora, treba vyprázdniť a vyčistiť nádrž, palivové vedenie a čerpadlo.
Keď už naštartujete, treba vymeniť aj palivový filter a odniesť si to môže tiež
vstrekovacie čerpadlo a trysky. Problémov môže byť viac.